
Med taler, blomster, gaver og historiske tilbakeblikk ble besøkstjenestens 60-årsjubileum markert. Frivillige, samarbeidspartnere og gjester samlet seg for å feire seks tiår med omsorg, fellesskap og trofast innsats for mennesker i lokalmiljøet.
Jubileumsmarkeringen samlet både frivillige, samarbeidspartnere og gjester som ønsket å være med på å hedre arbeidet som besøkstjenesten har stått for gjennom generasjoner. Stemningen var god fra start til slutt, og mange benyttet anledningen til å mimre om mennesker, opplevelser og historier fra årene som har gått.


Blant dem som holdt tale var Irene Engeskaug fra frivilligsentralen i Eidsvoll. Hun snakket om hvordan hun opplever at besøkstjenesten jobber. Med trygge rammer, kurs, veiledning og god oppfølging av de frivillige. Hun takket for det gode samarbeidet som har utviklet seg gjennom årene og overrakte en flott fjøl til jubilanten.
Også Gunn-Frøydis Holtet, virksomhetsleder helse og mestring i Hurdal kommune, takket for det gode samarbeidet mellom kommunen og besøkstjenesten. Hun trakk frem betydningen av frivilligheten og den tryggheten og omsorgen tjenesten har gitt til mange mennesker gjennom årene. Som en ekstra oppmerksomhet overrakte hun både blomster og en bok om Hurdal.
ALT OM HISTORIEN: Her kan du lese alle artikler om besøkstjenestens historie

Under markeringen ble det også rettet en særlig takk til Mette og Turid for deres innsats som ledere for besøkstjenesten gjennom mange år. Gunn og Elin overrakte blomster og takket for det viktige arbeidet de har lagt ned.
En spesiell oppmerksomhet gikk også til Inger Engen, som fikk blomster og gode ord for sin lange innsats i besøkstjenesten. Hun var en av kvinnene som i 1966 fikk oppdraget med å danne en pasientvenngruppe i Eidsvoll, og har dermed vært en del av historien helt fra starten av.


Mens programmet gikk sin gang i salen, sørget Siren J. Halsvik og Elisabeth Hansen for at alt fungerte på kjøkkenet. I det stille bidro de til at gjestene fikk servert mat og drikke gjennom arrangementet. Kjøkkenet på Gladbakk hadde laget ferdig snitter og karbonadesmørbrød på forhånd. – Vi trengte kun å varme opp karbonadene og servere, forteller Siren og sender en varm takk til de ansatte på kjøkkenet.
I løpet av kvelden var det også tid til et historisk foredrag som tok deltakerne med på en reise fra oppstarten i 1966. Kim Ankersten har brukt mye tid på å gå gjennom historien til besøkstjenesten, og gjennom bilder, avisutklipp og historier fikk de fremmøtte et innblikk i både små og store øyeblikk fra tjenestens lange historie.
Gjennom seks tiår har besøkstjenesten vært et viktig tilbud for mennesker som trenger noen å snakke med eller få besøk av. Jubileumsfeiringen ble derfor ikke bare en markering av fortiden, men også en påminnelse om hvor viktig denne typen frivillig arbeid fortsatt er i dag.


